Publisert av: Vandreren | september 28, 2010

Det er noe rart med kristne

Etter lang tids surfing på mange nettsider relatert til kristendommen må jeg komme med en bekjennelse: Det er noe rart med kristne!

Det er en ekstrem fiksering på egoet, på seksualitet, på det å tolke kristendommen rett, på å dømme andre kristne retninger, på å formidle den ene absolutte sannhet. Det er ikke rart at så mange får kristendommen i vrangstrupen.

I mine øyne er kristendommen først og fremst nestekjærlighetens religion. Det er mulig jeg tar feil. Mange innlegg på diverse forum vitner mer om fordømmelse enn om nestekjærlighet.

Jeg har ikke nådd det punktet på min vandring at jeg kan si at jeg vet hva som er sann kristendom. Jeg tror heller ikke at jeg kommer til å komme til et slikt punkt! Jeg tror først og fremst at kristendom må vises gjennom gjerninger. Å være kristen forplikter åpenhet og ubegrenset kjærlighet til min neste. Det er ingen enkel oppgave!

Men jeg tror at det første skritt er å åpne sitt hjerte til dem som du tidligere ikke ville høre på. Dagens «spedalske» er de som trenger kjærligheten mest. Du vet hvem jeg mener! De er i ditt nabolag. Hjelper du dem?

Responses

  1. Kjære pilegrim.

    Hva mener du med at Kristendommen er en nestekjærlighetens religion?

    Det er sant at noen legger stor vekt på å dømme andre kristne retninger, men kanskje dette gjøres nettopp i nestekjærlighetens
    tjeneste? Hvis én Kirke er den Kirke Kristus opprettet, er det ikke da en
    handling i nestekjærlighet å hjelpe andre å oppdage den gave som er Kristi Sanne Kirke? I min erfaring i diskusjon med protestanter, er de
    fleste ikke ute etter å fordømme enkeltpersoner, men snarere en er de interessert i å finne det sted Hvor Kristus har vist oss sannhetens fylde.
    Dette er jo heller ikke så rart at kristne tenker, for det er lett å rettferdiggjøre det fra Skriften. I mine øyne er en slik diskusjon noe edelt og viktig. Dette betyr jo ikke at det er den eneste form for diskusjon og kjærlighetshandling man skal gjøre,
    men det er definitivt en del av det.

    Klassisk katolsk tradisjon snakker om de forskjellige barmhjertighetshandlinger, noen sjelelige og noen kroppslige. Begge har sin plass. Evangelisering og suppekjøkkentjeneste utelukker ikke hverandre.

    Jeg er også usikker på om jeg er enig med at alt for mange faktisk er for opptatt av det, i mine øyner er de fleste for lite opptatt av det. I mange kretser er det gitt etter for en form for trosrelativisme som både er uærlig (ovenfor seg selv og andre troende) og lat.

    Når det kommer til en fiksering på egoet, og på seksualitet kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i det hele tatt. I mitt kristne liv har jeg beveget meg i flere miljøer og jeg har nesten aldri funnet et ufortjent stort fokus på seksualitet. Faktisk har jeg funnet flere overraskende jordnære og common-sensiske syn der jeg ikke skulle ventet det.

    Det kan jo hevdes at protestantisk tanke av natur iallefall åpner for et for stort fokus på selvet og resulterer i en egosentrisk trosutøvelse, så det kan nok til en viss grad stemme.

    Jeg ønsker deg lykke til på pilegrimsreisen,

    Dominicane

    • Hei Dominicane – og takk for kommentaren.
      Har ventet litt på en kommentar til dette innlegget.

      Jeg var nok litt i overkant oppgitt når jeg skrev dette. Er jo ute på en åndelig vandring så det er litt frem og tilbake med meg. Jeg synes egentlig ikke at det er så ille som jeg hevder i dette blogginnlegget, men har bestemt at jeg ikke skal slette det. Tror det er littt viktig å få frem at dette ikke bare er en enkel vei å vandre. Jeg blir ofte frustrert og motløs.

      Innlegget var nok preget av at jeg i lang tid har fulgt med på diverse nettforum hvor man har diskutert religion (jeg har ikke deltatt aktivt, men bare fulgt med hva andre skriver). Det blir ofte veldig skarpe debatter preget av at jeg har rett – og du tar feil. I tillegg så synes jeg at alt for mye av det som kommer i vanlig media ofte fremstilles som fordømmende. Jeg vet jo at dette selsvagt er veldig preget av medias makt – og at dette ikke nødvendigvis er representativt for kristendommen hos den troende.

      Takk for korreksjon og spørsmål. Skal forsøke å ta tråden med nestekjærligheten i et senere innlegg.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

