Publisert av: Vandreren | april 7, 2010

Sannhet og kjærlighet

I går kveld jobbet jeg med et innlegg i forhold til de siste dagers skandale innenfor den katolske kirke. Jeg ble ikke helt ferdig med det så jeg lagret det som en kladd. I dag tidlig så våknet jeg opp til en sjokkerende nyhet om overgrep av en biskop i den katolske kirke i Norge. Mye av det jeg skrev var nokså likt det jeg skriver i dag, men det var også noe som var mer positivt i går. I dag blir det mye mer negativt.

Hittil synes jeg at det som har blitt publisert på katolsk.no om alle skandalene rundt omkring i verden har vitnet om stor åpenhet og ærlighet – noe som også er helt nødvendig i denne type saker. Husker at jeg ble litt paff da jeg fikk med meg nyheten om at biskopen gikk av på dagen. Jeg følte nok at det lå et eller annet under dette. Avgjørelsen om å fjerne biskopen var helt rett, men jeg er mer skuffet over at man ikke der og da la alle kortene på bordene og kalte en spade en spade! Det hadde vært den rette ting å gjøre både for kirken, offeret og for overgriperen selv. Er man biskop og begår slike handlinger så skal det frem i lyset! Det er godt at slikt kommer frem. For hver sak som kommer opp blir sjansen for at slikt skal skje på nytt mindre.

Jeg har i løpet av dagen sett biskop Eidsvig flere ganger på TV. Han har stort sett svart godt for seg og virker ikke å forsøke å legge skjul på noe som helst. Eidsvig virker som en biskop som søker åpenhet og ryddighet i denne saken, men han klarer ikke å gi et svar som er tydelig nok på hvorfor man ikke har gått ut med rette opplysninger med en gang. At man vil beskytte offeret skjønner jeg godt, men man trenger jo ikke å oppgi noe offer i denne saken! Man trenger kun å si det som det er: Biskopen måtte slutte på dagen på grunn av overgrep mot barn! Så enkelt og så sant er det! Dessverre tror jeg de fleste av oss sitter med en følelse av at dette ble forsøkt skjult og gjemt.

Overgrep skjer ikke bare i den katolske kirke. Det er nok en rekke myndighetspersoner både i den norske kirke og innen andre kirkesamfunn som har mørke hemmeligheter. Og det er nok mange av disse hemmelighetene som er blitt skjult og fortiet, selv om man har vist om det. Det er ikke bare i religiøse organisasjoner slikt skjer! Dette skjer i lag og foreninger, i offentlige institusjoner, i private hjem, på skoleturer, på ungdomsklubber og sannsynligvis av mange personer som vi aldri kunne tenke oss skulle drive med slikt.

Jeg har i lang tid snust på katolismen. Mye har fascinert meg, men det er også en god del som skremmer meg. Maktstrukturene i den katolske kirke fremstår f.eks. som skremmende, men samtidig opplever jeg den katolske tro som veldig mye mer åpen enn jeg først antok. Mye av det jeg har lest på nett og i bøker gir mersmak, men jeg har blitt urolig av overgrepsskandalene i USA, Irland og andre steder. Derfor var det veldig beroligende å se at nettopp dette var så godt og åpent omtalt av den katolske kirke i Norge. Og dermed ble også skuffelsen så mye større når man fikk denne overgrepssaken i Norge. Og ikke minst når man sitter med en følelse av at dette faktisk ble forsøkt fortiet og skjult.

Jeg tror nok at den katolske kirke i norge vil klare å lande på bena. Biskop Eidsvig og alle andre som har uttalt seg i media i det siste virker veldig åpne og klare i sine uttalelser (med unntak av hvorfor man faktisk løy om grunne til overgriperens avgang). Jeg tror at den katolske kirke i Norge ønsker åpenhet og at alle slike saker skal komme frem i lyset. Jeg har mindre tiltro til at det som kommer fra Vatikanet skal kunne vise den samme klarhet og være like tillitvekkende de første par tiårene.

Jeg synes synd på alle de som lider i denne saken. På offerene rundt omkring i verden, på de som har kjempet for å bli hørt, på dem som har fortiet og skjult overgrepene, på overgriperene som har begått disse forferdelige handlinger, på alle de katolikker som i dag føler tristhet, sjokk og sorg over hendelsene.

Jeg har ikke blitt mindre opptatt av den katolske tro på grunn av dette! Jeg kan ikke se et eneste sted at det er mulig å sette liketstegn mellom katolsk og overgrep mot barn – heller tvert imot! Det er ikke troen som fører til overgrep, men det er noe i kirkens struktur som har ført til at dette har kunnet skje på en måte hvor det har blitt skjult og fortiet. Det er det aller viktigste – og det må kirken ta tak i nå! Jeg vet ikke hvordan man skal løse dette – men i slike tilfeller må man ikke gjemme seg bak tradisjoner og maktstrukturer. Her bør noen tenke litt på keiserens nye klær og si det som det er: Det er nok en del mennesker høyt oppe i denne kirken som har stått naken nokså lenge i denne saken!

Jeg ser frem til å fortsette min vandring inn i mysteriene. Jeg synes at det er herlig å lese Augustin. Det er litt beroligende å se at det faktisk er mye av den samme søken i de bloggere jeg ser rundt omkring på nettet som det Augustin søker. Kristendommen har en kraft som har holdt seg i over 2000 år – og som har forandret verden. Kristendommen har også hatt en kraft som har overlevd kirkers utallige krumspring og feilskjær. Jeg befinner meg enda i et skjæringspunkt mellom luthersk, katolsk og ortodoks kristendom – usikker på hvs som egentlig er meg. Jeg tror kanskje at det er derfor jeg trives best med å lese tekster som er svært gamle. Ting som ikke er så preget av hva som er forskjellig og feil, men som fokuserer på hva kristendommen er – og hva den gjør med deg.

For Augustin var det søken etter sannheten som ledet ham til kristendommen. Etter å ha forsøkt en del filosofiske retninger i samtiden kom han frem til at sannheten krever en guddommelig innsikt – en opplyselse i sannhet. Den hele og fulle sannhet kan ikke skues av mennesket alene. Det var i kristendommen han fant muligheten til å rette sjelen mot denne sannheten.

I denne saken tror jeg det er mange biskoper og kardinaler som bør be om at sannheten kommer frem – at det som er skjult bak løgner nå blir trukket frem. Sannhet bør være målet for alle nå – sannhet og kjærlighet!

Responses

  1. Pedofiliskandalane i Katolske miljø starta på 1960-talet. Berre endå eit bevis frå Gud på at Det andre vatikankonsiliet ikkje er Katolsk. Sjekk bloggen min kvitekristkvinne.blogspot.com


Legg igjen en kommentar

Kategorier

