Publisert av: Vandreren | mars 15, 2010

De Civitate Dei

Av og til er det ekstra deilig når en ny bokpakke kommer i posten. Denne gangen var spenningen ekstra stor når jeg endelig skulle få anledning til å lese en bok jeg har hatt lyst til å lese i mange år: De Civitate Dei – Gudsstaten eller Guds by av Augustin. Denne boken har jeg hatt lyst til å lese siden jeg første gang leste Bekjennelser av Augustin. Bekjennelser har i ettertid vært en bok som jeg har lest mange ganger. Det er en av de bøker som har fascinert meg mest.

Det var med stor andakt og spenning jeg åpnet pakken og endelig fikk se mitt eget eksemplar av denne klasikkeren på norsk. Litt småskuffet ble jeg da jeg skjønte at dette ikke var den komplette versjonen. Men, boken er stor nok som en start. Det er dessuten en omfattende referanseliste hvor det også er oppgitt en dansk fullversjon i 5 bind som jeg håper jeg en gang eier.

Har kommet meg i gang med del 1 som omhandler de hedenske guder og dette liv. Når Augustin går inn på Romerrikets fall er det endel setninger som likegodt kunne ha passet inn i vår egen forbruks- og nytelsesbaserte egoisme:

«Dere ønsker ikke fred og overflod for å kunne leve på ærlig vis, det vil si beskjedent, nøkternt, veloverveid og gudfryktig. Nei, dere ønsker det for å kunne utforske lystens utallige irrganger, i et sinnsykt sløseri. Opplever dere gode tider, vokser det frem en livsstil som gjør mer skade blant dere enn om fiender får herje!»

Det skal bli en sann glede å lese denne boken, og akkurat som med bekjennelser så bruker jeg blyanten flittig til å streke under, kommentere og sette utrops- og spørsmålstegn i selve boken! Det er den beste måten å lese på! Det blir nok flere sitater fra denne boken på bloggen!

Fasten har gått bra hittil – men jeg begynner å bli veldig lei av bananer og appelsiner nå. Søndagsfrokosten fremstår som en velsignelse – da er det ikke faste!

Responses

  1. Har «City of God» i hyllen blant alle de andre av Augustins skrifter, men har ikke fått gjort annet enn å såvidt kikke på den ennå.

    Sitatet du kom med gav meg imidlertid lyst til å forsøke å komme i gang å lese dette kjente verket. 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

