Publisert av: Vandreren | mars 3, 2010

Virkningen av faste

Det er andre året jeg forsøker meg på en faste. I fjor gikk det ikke så veldig bra, startet vel litt for ambisiøst. Følte nok dragningen mot den fasten som jeg hadde lest om i filokalia og En russisk pilegrims beretning. Det ble opp som en løve og ned som en skinnfell!

I år har jeg vært mer moderat/realistisk. Har lest meg litt opp på ulike metoder som andre benytter og fant en faste som jeg tror jeg skal kunne klare. Har hittill kun holdt meg til frukt fra morgen og til kl. 12.00 (som oftest hele arbeidsdagen). Unntaket er søndagene da jeg koser meg med en flott frokost med egg og ristet brød og kjøttpålegg. Dette har vært en stor nok endring for meg som nesten aldri spiser frukt ellers. Det har blitt endel underlige lyder i magen og en svært mange appelsiner i løpet av arbeidsdagen. Heldigvis er appelsinene veldig gode og søte på denne årstiden.

Hver gang jeg spiser mine frukter til frokost/lunsj så er det for meg en liten påminnelse om at jeg faster. Og med denne påminnelsen om fasten er det også en påminnelse om hvorfor jeg gjør det. Det er en troshandling som jeg føler leder tankene litt bort fra arbeidsdagens stress og rutine – og som gir meg en grunn til å huske det guddommelige i hverdagen. Av og til føler jeg også at det setter meg i stand til å forsøke å være litt mer der for de som er rundt meg, men det er alt for sjeldent!

Å spise bare frukt før middag er egentlig ikke så veldig vanskelig. Det romler litt i magen, men det er jo bare en liten påminnelse om at jeg faster. Langt vanskeligere er det å forsøke å holde fokus på den sjelelige delen av fasten. Selv om magen romler og jeg blir påminnet at det er fastetid så flakker tankene hit og dit – og sjeldent får jeg tid til bønn eller ettertanke. Forsøker å lese litt, men det har blitt litt sporadisk og tilfeldig.Håper å finne litt mer tid til bønn og ettertanke fremover mot påsken. Skulle veldig gjerne også ønske at jeg husket å være mer ydmyk og tilstede for både venner og familie.

En glede som jeg har funnet i fasten er gleden over middagen etter at arbeidsdagen er slutt. Helt vanlige hverdagsmiddager blir nesten som et lite festmåltid nå for tiden. Og inndirekte har dette nok ført til en større takknemlighet over de gaver som bordet dekkes med. Kan ikke huske at jeg har satt så stor pris på fiskepinner, fiskekaker, posesupper eller annet lettvint tidligere.

Har bestilt noen nye bøker som jeg håper skal vekke meg litt opp igjen. Litt knyttet til Augustin og noe om Filokalia. Gleder meg til bokpakken kommer.

Ja, nå er det bare å hoppe i seng. I morgen blir det en appelsin og litt kaffe – og kanskje man når en liten bønn før dagens stress er i gang igjen!

Ora et labora!

Legg igjen en kommentar

Kategorier

