Publisert av: Vandreren | februar 14, 2010

Snart begynner fasten

Det er nå nesten en måned siden siste oppdatering fra meg. Jeg blir nok lett avledet og distrahert i det daglige liv, og det er ikke alltid man finner seg tid til å skrive noe. Og det er jo også slik at av og til er det bare helt tomt for ideer til tema. Dessuten føler jeg meg ofte for trøtt og utslitt til å kunne sette meg ned med blogg når det er blitt stille i huset.

Det har blitt litt for lite lesing av bøker i det siste – og alt for mye passiv TV-titting. Det hjelper ikke så mye på inspirasjonen å sitte foran TV-skjermen!

Søndagen er en dag som jeg føler fyller meg mer med tanker og ro enn resten av uken. Det er litt lettere å få fokuset på de mer åndelige dimensjonene på en søndag, når man ikke har noe stress med handling, kjøring til og fra treninger, arbeid eller TV-kos. Søndag er en rolig dag – et nødvendig pusterom i det daglige slit. Men, i det siste har jeg merket at det har sneket seg inn en følelse av at jeg engster og gruer meg til å starte på ukene. En frykt for å måtte forlate søndagsroen og starte med det daglige stresset. Skulle gjerne ha tatt meg litt tid til bønn og fordypning, men det er dessverre ikke så lett å få til.

Mitt mål for årets faste er å forsøke å få litt mer av søndagen inn i alle ukedagene. Å ta det litt roligere, konsentrere meg mer om å lese, om litt ettertanke over mysteriene, troen og å skape litt mening i det daglige slit. Kanskje finne frem til noe av det som var intensjonen med denne pilegrimsvandringen – å finne frem til en tro som står stødig i det daglige liv og som ikke flakker hit og dit.

40 dager er lenge og det er nok ikke så mye jeg kommer til å ofre av dagliglivets goder, men noen mål har jeg satt meg. En del kan bli vanskelige å oppfylle, men det bør jo være noe som merkes – og som er en ekte forsakelse! Mitt største håp for denne fasten er at en tryggere tro skal feste seg i meg. Kanskje det kan hjelpe meg i å bli et bedre menneske for mine medmennesker. Litt mer ydmyk, litt mindre brautende – og mye mer takknemlig!

Hvis noen av mine lesere ønsker å bidra med en bønn så be gjerne for at jeg skal kunne finne en trygghet i troen igjennom årets faste.

Responses

  1. Godt å lese et nytt, velskrevet og personlig innlegg fra deg! Det er lett å kjenne seg igjen i din beskrivelse av vansker med å komme i gang, være kreativ og ta inn over seg seriøst lesestoff.
    Vinteren er hard i år, selv her på Østlandet.
    Mye tyder på at din og min målsetting med den forestående fastetiden har mange fellestrekk. Vi får se hva vi makter; det er ventelig ikke all verden vi klarer uten hjelp fra det høye.
    Jeg takker deg spesielt for denne formuleringen, som kunne vært min egen:
    «Litt mer ydmyk, litt mindre brautende – og mye mer takknemlig!»

    Vennlig hilsen
    Inventus


Legg igjen en kommentar

Kategorier

