Publisert av: Vandreren | november 21, 2009

En liten katolsk bønnebok

For ca et år siden kjøpte jeg en liten bok fra stolavbok.no – og den ble min lille følgesvenn på min vandring. Boken er liten, lett å ta med seg og inneholder egentlig nesten alt det jeg trenger av bønner. Det er morgenbønner, kveldsbønner, bønner til verneengler, skrifterbønner etc. Den har også en fin oversikt over sentrale bibelsteder.

Denne lille boken var, i lag med «en russisk pilgrims beretning» og «filokalia», det som fikk meg ut på min sjelelige pilgrimsvandring. Som alle pilgrimsvandringer er også min fylt av medgang og STORE motbakker! I en lang periode har jeg hatt litt problemer med å finne tid til lesing og bønn. Det har blitt med en og annen jesusbønn og noen tilfeldige Ave Maria de siste ukene. Det som har vært litt underlig er at jeg mistet min lille katolske bønnebok i løpet av denne perioden. Den er svært liten og i mitt virvar av bøker er det fort gjort at en bok stikker seg bort. Men, jeg ble oppriktig lei meg når jeg ikke kunne finne denne boken.

Etter noen dager med leting ga jeg opp å finne den. Men, for et par dager siden dukket den opp igjen. godt gjemt bak noen bøker i bokhyllen fant jeg den. Jeg vet ikke hva det var som fikk meg til å stikke handen bak bøkene i bokhyllen, men plutselig sto jeg med denne lille boken i handa.

Jeg tror nesten at det var et lite tegn – «ta denne boken og les den» – og det var et gledelig gjensyn!

Nå har jeg boken med meg i sekken når jeg drar på jobb. Jeg leser den ikke hver dag på jobb, men det er liksom en liten lettelse å vite at den er med meg! Kanskje jeg finner litt mer trygghet og tro nå.

Dominus Vobiscum!

Responses

  1. Kjære Vandrer,
    pussig at du skulle omtale denne lille boken med slik omsorg. Jeg fikk den selv på mitt første konvertittkurs for et par måneder siden, og den er siden blitt meg så kjær.

    Jeg har den enten i lommen eller på nattbordet, og på en eller annen merkelig måte gir den meg trøst.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

