Publisert av: Vandreren | september 29, 2009

De hellige erkeengler Mikael, Gabriel og Rafael

I dag er det minnedagen for de hellige erkeengler Mikael, Gabriel og Rafael. Engler er en litt underlig greie for meg som er vokst opp i en luthersk, statskirkelig, pietistisk menighet. De var med i en del salmer i oppveksten, men noe aktivt forhold hadde man ikke til dem. Engler var nærmest en slags eventyrskikkelse på linje med troll og nisser – bare litt snillere.

I kompendiumet til den katolske kirkes katekisme er det en bønn som jeg har blitt fascinert av, både av innholdet og den vakre klangen – tror det er den vakreste bønnen jeg har funnet hittil:

Angele Dei
qui custos es mei,
me, tibi commissum pietáte supérna,
illúmina, custódi,
rege et gubérna.
Amen.

På norsk så forsvinner litt av den vakre klangen, men innholdet er det samme:

Guds engel,
du som verner meg,
til deg har den Høyeste omsorg betrodd meg,
opplys meg, vern meg,
styr meg og led meg,
Amen.

Jeg jobber med å memorere denne slik at jeg kan ha den med meg uten å lese den. En flott bønn i det daglige liv.

Tanken på at det er en Guds engel som verner meg og mine er varmende og beroligende, skulle bare ønske at engelen kunne opplyse og styre meg litt mer.

Legg igjen en kommentar

Kategorier

