Publisert av: Vandreren | september 2, 2009

Bekjennelser – skriftemål

Det er mange gode blogger om temaet som opptar meg, mens jeg er på min sjelelige vandring. Sanctus skriver mye spennende om temaer som ligger nært meg. I sitt siste innlegg (her finner du det) skriver han om hvorfor det er så mange konvertitter som blogger, mens det er så få fra de «vanlige» katolikker som skriver om sine religiøse grublerier på blogg.

Etter å ha lest Fader Sergius ble jeg litt opptatt av hvorfor jeg faktisk skrev denne bloggen. Er det for å vise meg selv frem? Er det for å styrke min egen stolthet?  Underlig at Sanctus skulle skrive dette på bloggen sin dagen etter!

Akkurat nå leser jeg tolstoj’s skriftemål. Det er en selvbiografisk bok om hans religiøse oppvåkning. Den er nok ikke helt katolsk, men det er fremdeles en link i mellom den og Augustins bekjennelser. Jeg er sikker på at dette har vært viktige bøker for både Tolstoj og Augustin. De hadde heldigvis ikke blogger på deres tid så vi kan lese bøkene i dag. Jeg tror at veien frem mot en konvertering er et så stort skritt – og så fundamentalt grensesprengende for et menneske – at det er nødvendig å få det utlevert på en eller annen måte. I dag er det blogger og hjemmesider som fyller denne funksjonen. For en som er katolsk/ortodoks er det nok ikke det samme behovet for å dele sine opplevelser. De er jo allerede der – og for dem er dette en del av livet. For oss andre er det så grensesprengende.

Jeg tror den oppvåkningen som både Augustin og Tolstoj skriver om er så fundamental og grensesprengende at det ikke lenger er et valg – De må skrive det ned, de må dele det.

Jeg er sikker på at jeg hverken kommer til å bli en ny Tolstoj eller Augustin, men opplevelsen de skriver om er faktisk den samme som vi opplever – et tilbakeblikk på hva vi var og en vei fremover som er noe helt annet.

Responses

  1. «Underlig at Sanctus skulle skrive dette på bloggen sin dagen etter!»

    Det var nok mer en oppstrammer til meg selv – det hender jeg må ransake mine egne motiver litt, men dersom det også får andre til å tenke seg om, så er jo det bra. 🙂

    «De må skrive det ned, de må dele det.»
    Nettopp, det er vel egentlig slik det er også idag – vi er noen enkle sjeler, vet du.

    Veldig bra innlegg forresten. Skriftemål er noe jeg lenger eller – sånn i all hemmelighet.

  2. Dette var en spennende blogg med en veldig fin layout!

    Leste fader Sergius for mange år siden. Denne historien grep meg og har betydd mye for meg.

    Gud velsignelse videre over bloggingen din.

    I Kristus
    Bjørn Olav

  3. Takk for de fine kommentarene!

    Vandreren.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

