Publisert av: Vandreren | august 30, 2009

Konsentrasjon i bønn

«Man fører sitt sinn inn i sitt indre, leder det bort fra alt sanselig, vokter over sine følelser, samler alle sine tanker, så de ikke skal flakke omkring blandt denne verdens tomme ting»

Den Hellige Simeon den nye Teologen, om bønnen – Filokalia.

Konsentrasjon i bønn er ikke enkelt. Når jeg forsøker å finne tid for meg selv til å be den enkle bønnen «Herre Jesus Kristus, forbarm deg over meg» så opplever jeg hele tiden at tankene flyr hit og dit. Plutselig kommer helt hverdagslige ting inn i hodet som at jeg må huske en avtale i morgen, hva skal vi ha til middag, noe jeg burde huske å nevne i bloggen osv. Det er med andre ord veldig vanskelig å finne roen i bønnen.

Jeg har forsøkt å finne en tid på døgnet da det er helt stille og alt av forstyrrende elementer er borte, men jeg tror faktisk at jeg blir litt forstyrret av stillheten. Det er så uvanlig at det skal være helt stille. Det er jo alltid litt støy fra TV, musikk, prat, telefoner, trafikk. Men, nå er det sent på kvelden og jeg skal snart ta opp min rosenkrans – og det er helt uvirkelig stille. Og da begynner tanke å vandre alle veier. Til og med rosenkransen forstyrrer meg når jeg blir opphengt i hvor langt jeg har kommet og hvor langt det er igjen. Kanskje det bedrer seg når jeg venner meg til stillheten – og når hodet mitt blir litt tilvent til å konsentrere seg om bønnen.

Legg igjen en kommentar

Kategorier

